غسل های مستحبّ

در شرع مقدس اسلام غسل های مستحبّ زیاد است و می توان غسل های زیر را در این جا نام برد:

1- غسل جمعه: و وقت آن بعد از اذان صبح است و بهتر آن است که انسان آن را نزدیک ظهر به جا آورد و اگر تا ظهر انجام ندهد بهتر آن است که بدون نیّت ادا و قضا تا غروب به جا آورد. و اگر در روز جمعه غسل نکند مستحبّ است از صبح شنبه تا غروب، قضای آن را به جا آورد. و کسی که می داند در روز جمعه آب پیدا نخواهد کرد می تواند روز پنجشنبه غسل را رجاءً انجام دهد، و خوب است انسان در موقع غسل جمعه بگوید: «اَشهَدُ اَن لا إِلهَ اِلّا اللهُ وَحدَهُ لا شَریکَ لَهُ وَ اَنَّ مُحَمَّداً عَبدُُهُ وَ رَسُولُهُ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اجعَلنی مِنَ التَّوّابّینَ وَ اجعَلنی مِنَ المُتطهِّرینَ ».

2- غسل شب اول و هفدهم و اول شب نوزدهم و بیست و یکم و بیست و سوم و غسل در شب بیست و چهارم ماه رمضان.

3- غسل عید فطر و عید قربان و بهتر است انسان آن را پیش از نماز عید به جا آورد، و اگر تا ظهر غسل نکند بعد از ظهر تا غروب به قصد رجا به جا آورد.

4- غسل روز هشتم و نهم ذیحجّه ،و بهتر است غسل روز نهم را نزدیک ظهر به جا آورد .

5- غسل کسی که در موقع گرفتن خورشید نماز آیات را عمداً نخوانده و اکنون می خواهد قضا نماید و این در صورتی است که تمام خورشید گرفته باشد (تا ممکن است این غسل ترک نشود)

6- غسل احرام

7- غسل دخول حرم مکّه

8- غسل دخول مکّه

9- غسل زیارت خانه کعبه

10- غسل دخول کعبه

11- غسل برای نحر و ذبح و حلق

12- غسل داخل شدن در مدینه منوّره

13- غسل داخل شدن در حرم پیغمبر صلّی الله علیه و آله و سلّم (حرم مدینه)

14- غسل وداع قبر مطهّر پیغمبر صلّی الله علیه و آله و سلّم

15- غسل برای مباهله با خصم

16- غسل دادن بچه ای که تازه به دنیا آمده 

17- غسل برای استخاره 

18- غسل برای استسقاء

فقها غسل های دیگری را نیز مستحبّ دانسته اند که از جمله آنها این چند غسل است:

1- غسل همۀ شب های طاق ماه رمضان، و غسل همۀ شب های دهۀ آخر آن، و غسل دیگری در آخر شب بیست و سوم آن، غیر از غسلی که در مسأله 651 برای این شب ذکر شد

2- غسل روز بیست و چهارم ذی الحجه

3- غسل روز عید نوروز، و پانزدهم شعبان، و نهم و هفدهم ربیع الاوّل و روز بیست و پنجم ذی‌القعده

4- غسل زنی که برای غیر شوهرش بوی خوش استعمال کرده باشد

5- غسل کسی که در حال مستی خوابیده

6- غسل کسی که برای تماشای دار آویخته رفته و او را دیده، ولی اگر اتفاقاً یا از روی ناچاری نگاهش افتاده، یا مثلاً برای شهادت دادن رفته باشد غسل مستحبّ نیست.

7- غسل برای دخول در مسجد پیغمبر صلّی الله علیه و آله و سلّم

8- غسل برای زیارت معصومین علیهم السّلام از دور یا نزدیک، ولی اگر کسی بخواهد غسل‌هائی را که در این مسأله ذکر شد انجام دهد باید به قصد رجاء (یعنی به امید این که مطلوب خدا باشد) انجام دهد.

انسان می تواند با غسل های مستحبّی که در مسألۀ "651" ذکر شد، کاری را که مانند نماز، وضو لازم دارد، انجام دهد و وضو گرفتن لازم نیست مگر در مورد "16"، و امّا غسل‌هائی که رجاءً به جا آورده شود، مانند غسل هائی که در مسأله "652" گذشت از وضوکفایت نمی‌کند.

اگر چند غسل بر کسی مستحبّ باشد و به نیّت همه یک غسل به جا آورد کافی است.